[RB@Blog_Title]

علت زانو درد مزمن چیست

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۳۲ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۴۹] مشاهده

علت زانو درد مزمن چیست. چه بیماری هایی موجب درد زانو بصورت مزمن میشوند


حس درد بوسیله اعصاب منتقل میشود. اعصابی که حس درد زانو را منتقل میکنند به اعصابی که حس درد ناحیه لگن و مچ پا را منتقل میکنند نزدیک است پس درد مفصل زانو ممکن است در  لگن یا در مچ  پا حس شود و یا برعکس ممکن است منشا درد در ناحیه لگن یا مچ پا باشد ولی بصورت درد زانو حس شود. دردهای مفصل زانو را میتوان به  دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم بندی کرد.

شایعترین علل دردهای مزمن زانو عبارتند از :

آرتروز یا استئوآرتریت

به این بیماری ساییدگی زانو هم میگویند. آرتروز زانو به علت از بین رفتن غضروف مفصل ایجاد شده و در حالات شدید منیسک هم از بین میرود. علائم آن بصورت درد زانو و محدودیت حرکت و تورم زانو است. تشخیص ساییدگی زانو با معاینه و رادیوگرافی ساده داده میشود و درمان آن درمان های عمومی دردهای زانو است. 

روماتیسم

روماتیسم معمولا تمام بدن را درگیر میکند. البته مفاصل از محل های عمده درگیری در روماتیسم است. مفصل زانو هم ممکن است درگیر شود. علامت عمده درگیری روماتیسمی زانو درد و تورم زانو است. در مراحل پیشرفته، مفصل زانو تغییر شکل میدهد. درمان روماتیسم زانو بصورت مصرف دارو و انجام نرمش هایی جهت افزایش دامنه حرکات زانو و تقویت عضلات اطراف مفصل است. در موارد شدید بیماری از تعویض مفصل برای درمان کمک گرفته میشود.

 

بورسیت

در اطراف مفصل زانو کیسه هایی وجود دارد که به آنها بورس میگویند. این کیسه ها به علل متفاوتی مانند عفونت یا وارد شدن ضربه میتوانند ملتهب و دردناک شوند. به این عارضه بورسیت میگویند. علائم بورسیت های زانو معمولا بصورت درد زانو و تورم موضعی در قسمتی از زانو است. درمان بورسیت های زانو همان درمان های کلی درد زانو است. بر حسب مورد و در موارد مقاوم به درمان ممکن است از درمان های جراحی هم استفاده کرد. 

 

عفونت

عفونت مفصل زانو از اورژانس های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد زانو و تورم زانو و تب است. درمان آن در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده ازآنتی بیوتیک است. گاهی عفونت زانو مزمن میشود. در این صورت ممکن است موجب آسیب استخوان های اطراف مفصل  هم بشود. در موارد مزمن هم درمان  استفاده همزمان از عمل جراحی و مصرف آنتی بیوتیک است.

 

کندرومالاسی کشکک

کندرومالاسی کشکک در کسانی که زیاد میدوند و در خانم ها بیشتر دیده میشود. در این بیماری استخوان کشکک به درستی در جای خود قرار نگرفته و در اثر حرکات مکرر در جلوی زانو غضروف آن آسیب میبیند. علائم کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک درد  زانو بخصوص بعد از نشستن به مدت طولانی است. حرکات زانو ممکن است با صدا همراه باشد. درمان این بیماری همان درمان های عمومی درد زانو و تقویت عضلات چهارسر ران است.

 

ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر در نوجوانان ورزشکار و به علت مستقیم شدن مکرر زانو ایجاد میشود. در این بیماری برجستگی زیر کشکک دردناک و متورم میشود. درمان آن همان  درمان های عمومی زانو درد و مدتی استفاده از بریس و کاهش فعالیت های ورزشی است.

 

زانوی جهندگان

منظور از جهندگان یا Jumpers ورزشکارانی هستند که حرکات جهشی را زیاد انجام میدهند. ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال جزو این ورزش ها هستند. در این ورزشکاران تاندون کشکک که در زیر کشکک قرار دارد ملتهب و دردناک میشود. علامت این بیماری ها درد زانو در محل تاندون است که در حین ورزش بیشتر میشود. درمان بیماری همان درمان های عمومی زانو درد و تقویت عضلات اطراف زانو با انجام نرمش های خاص است.

 

سندرم ایلیوتیبیال باند

ایلیوتیبیال باند iliotibial band یک نوار محکم بافتی است که از لگن تا زیر زانو کشیده شده است. این باند در قسمت خارجی زانو قرار دارد. با حرکت زانو، این باند بطور مکرر به برجستگی که در سطح خارجی مفصل زانو قرار دارد ساییده شده و موجب درد زانو و تورم میشود. این بیماری بیشتر در کسانی دیده میشود که ایلیوتیبیال باند سفت و کوتاهی دارند. علامت این بیماری درد در سطح خارجی مفصل ران است که بیشتر در دوندگان دو های طولانی دیده میشود. درد معمولا بعد از 15-10 دقیقه از آغاز به دویدن شروع شده و بعد از استراحت بهبود میابد. درمان این بیماری انجام دادن نرمش هایی برای کشش ایلیوتیبیال باند است تا این نوار، شل شود.

ادامه مطلب

طب سوزنی برای دیسک کمر و آتروز

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۳۲۰] مشاهده

فواید طب سوزنی چیست

مزیت اصلی طب سوزنی بی ضرر و بی خطر بودن آن درتمام گروههای سنی و در تمام بیماریها می باشد.

مهمترین خواص طب سوزنی این است که شما بدون انکه خطرات روش های تهاجمی را تحمل کنید با یک روش بی ضرر و بی خطر و امتحان شده و مورد تایید انجمن طب سوزنی می توانید با کمترین میزان استفاده از دارو و به کمک طب سوزنی مدرن و علمی از بسیاری از بیماری ها رهایی پیدا کنید.

آیا سوزن طب سوزنی دردناک است؟

ضخامت سوزن طب سوزنی در حد تار مو می باشد و با پیشرفت هایی

که در روش های ساخت و برش سوزن طب سوزنی ایجاد شده و در تجربه اینجانب دیده شده بیماران عمدتا ورود سوزن به پوست را احساس نمی کنند.

 طب سوزنى

چه بیماری هایی با طب سورنی درمان می شوند؟

انجمن طب سوزنی ایران و آمریکا و سازمان بهداشت جهانی اثرات طب سوزنی در بسیاری از بیماری ها تایید کرده است. درمان با طب سوزنی در موارد زیر مورد تایید داخلی و خارجی می باشد.

  1. سیاتیک و تحریک ریشه های کمری یا دردهای انتشاری گردن به دست به علت تحریک ریشه های گردن
  2. اسپاسم ها و گرفتگی ها
  3. آرتروز زانو و کندرومالاسی  (دردهای زانو خانمهای جوان)
  4. کاهش درد کمر و گردن
  5. دردهای ناشی از التهاب تاندون ( تاندونیتها ) و کشیدگی تاندونها
  6. دردهای عضلانی با منشاء سندرم مایوفاسیال
  7. دردهای کف پا خصوصا دردهای بعد از استراحت در پاشنه  ( التهاب فاسیای پلانتار )
  8. تاندونیتهای شانه و دردهای شانه ناشی از برداشتن اجسام سنگین یا کشیدگی
  9. سردرد
  10. درمان چاقی

 جهت درمان موثر این بیماری ها،طب سوزنی باید توسط پزشک متخصص طب سوزنی که دوره دیده و آشنا به این بیماریهاست تجویز شود.


درمان سیاتیک

یکی از درمان های شایع  و بسیار موثر در درمان دردهای سیاتیکی ودرد های انتشاری از کمر و لگن به سمت پاها طب سوزنی می باشد. طب سوزنی با هر دو رویکرد طب نوین و غربی و هم رویکرد طب شرقی و طب سنتی در کاهش درد و غیر فعال شدن التهاب و درد سیاتیک موثر است.

انجمن طب سوزنی  آمریکا با ارایه مدارک مستدل و تحقیقات طولانی آینده نگر اثر طب سوزنی درد درمان دردهای سیاتیکی را اثبات کرده است.

بسیاری از دردهای ناشی از تحریک عصب سیاتیک ثانویه به التهابات و Trigger Point های مسیر ریشه های تحریک شده می باشد. بسیاری از این نقاط ماشه ای به راحتی و با درمان طب سوزنی و خصوصا همراه با تحریکات الکتریکی در مسیر این اعصاب غیر فعال می شوند.

همچنین طب سوزنی  با تاثیراتی که روی کانال ها و مردین های بلوک شده ایجاد می کند موجب رفع بلوک در مسیر مسدود  شده می شود و انرژی به صورت روان در این مسیرها جریان پیدا می کند و این موجب کاهش درد و کاهش التهاب در مسیر عصب سیاتیک و دیسک های تحریک شده می شود . در نتیجه این فرایند ها هم بهبودی بیمار تسهیل شده و هم زمینه برای ارایه سایر خدمات توانبخشی از جمله ورزش درمانی ایجاد می شود.

 درمان سردرد و میگرن

طب سوزنى امروزه به صورت آکادمیک جهت درمان بسیاری از انواع سردرد ها و خصوصا سردردهای میگرنی مورد تایید 100% قرار گرفته است. بسیاری از سردردها یی که امروزه به راحتی برچسب میگرن به انها زده می شود میگرن واقعی نیستند و سردردهای گردنی با منشا اسپاسم های عضلات سر می باشند که موجب درد در سر بدون وجود درد گردن می باشند. بسیاری از انواع این سردردها با داروهای بسیار قوی متنند داروی  دسته  ضد تشنج  ها تحت درمان هستند و موارد بیماران زیادی داشته ایم که طب سوزنی سردردهای انها را کاملا درمان کرده ایم و تمام داروهای پر عارضه انها را قطع کرده ایم.

در موارد میگرن قطعی هم طب سوزنی کمک شایان توجهی به درمان درد و یا حداقل کاهش محسوس درد و از همه مهمتر کاهش داروهای مصرفی بیمار خواهد داشت.

طب سوزنی هورمون شادی اور ومهم در انواع سردرد ها  یعنی سروتونین مغز را بالا می برد  که این هورمون موجب کاهش  شروع سردردها می شود.

از سوی دیگر انجمن طب سوزنی آمریکا تاکید می کند که این روش با باز کردن عضلات اسپاستیک بسیار ریز در ناحیه سر و گردن هم موجب افزایش گردش خون و کمک به درمان موثر میگرن عروقی می شود و هم با شل شدن عضلات و کاهش تنشن میگرن عضلانی هم به شیوه شگرفی تغییر خواهد کرد

درمان سندروم پاهای بی قرار 

امار جامعه ما برای  سندروم پاهای بی قرارحدود 3% کل جامعه  می باشد.  بیماران ممکن است توصیف های مختلفی از سندرم پاهای بی قرار داشته باشند اما بسیاری ممکن است  احساس سوزشو خارش یا حتی سوزن سوزن شدن ، درد و یا احساسی که انگار دارند  پایشان را می کشند داشته باشند . این مشکل بیشترسبب می شود فرد شبها  دچاراین ناراحتی ها شود و برخلاف درگیری اعصاب در دیسک کمر هنگام فعایت و راه رفتن فرد علایمی ندارد

چون سندروم پاهای بی قراربیمار علایم خود را در حین بی حرکتی و استراحت نشان می دهد لذا موجب می شود  فرد بخوبی نخوابد و لذا روز بعد هم دچار خستگی  و کاهش انرژی خواهد بود.  سندروم پاهای بی قرار در افراد بزرگسال ایجاد شده و در کودکان شایع نیست.

داروهای معمولی  برای سندروم پاهای بی قرار تجویز می شوند  شامل لودوپا و گاباپنتین می باشند که نمی توانند باعث درمان کامل این وضعیت شوند وبه نوعی جنبه کنترلی دارند و عمدتا هم  در بهترین شرایط تا  80% می توانند علایم بیمار را منترل کنند وعوارض جانبی  انهاحالت  تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی  می باشد که در بسیاری از بیماران غیر قابل تحمل می باشد.

 طب سوزنی قرنهاست  است که در درمان سندروم پاهای بی قرار به شیوه بیار موثر عمل می کند.

 تحقیقات گسترده نشان می دهد تاثیرات طب سوزنی بر روی سندروم پاهای بی قرار بسیار بیشتر از تجویز داروهای شیمیایی می باشد ضمن اینکه بی عارضه هم می باشد.


درمان کمردرد

 انجمن درد آلمان با تحقیقات زیاد نشان داده است که استفاده از طب سوزنی برای درمان کمردرد  به نحو بارزی موثرتر از درمان های معمول می باشد و این مساله به قدری اثبات شده است که  بسیاری ازسازمان های بیمه گر در آلمان طب سوزنی را بر خلاف بسیاری از درمان های دیگر از جمله فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه ای قرار داده اند. 

یکی از مهمترین درمان سنتی کمردرد ، طب سوزنی می باشد که از 2000 سال پیش انجام می شده است . امروزه طب سوزنی به عنوان یکی از بهترین درمان ها برای کمردرد خصوصا کمردردهایی که با اسپاسم عضله همراه می باشد ، مورد تایید تمام جوامع علمی دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی می باشد.

طب سوزنی همراه تحریک الکتریکی با فزایش شدید جریان خون به محل موجب درمان بسیار موفق کمردرد هایی شده که پیش از این برای آنها درمان جراحی پیشنهاد می شد.

شاید بتوان به جرات عنوان کرد کسانی که به دنبال درمان پارگی دیسک با طب سنتی هستند، ابتدا باید طب سوزنی را تجربه کنند. البته از نظر دکتر سپهریان با سابقه طولانی در درمان کمردرد با طب سوزنی ، برای درمان کمردرد ها خصوصا کمردرد سیاتیکی و یا کمردرد دیسکی بهتر است همزمان با طب سوزنی درمان دستی و آزاد سازی و لیزر درمانی همزمان در یک جلسه انجام شود. 

در یک تحقیق گسترده در انگلیس  کمردرد 50 % بیمارانی که در این  تحقیق گسترده با طب سوزنی تحت درمان واقع شدند، برای مدت طلانی بهبود یافت و از سوی دیگر 25 %  افرادی که داروی کمر درد استفاده کرده اند و سایر روش های دیگر درمانی تحت  معالجه قرار گرفتند  احساس بهبود کردند.   در پایان این تحقیق گسترده پزشک ارشد گروه نظارت بر تحقیق  طب سوزنی را به عنوان یک راه بسیار موثر  در درمان کمردرد و خصوصا برای درمان کمردرد مزمن می داند.  وی اظهار می کند که نه تنها با این روش در کمردرد شدت درد بیمار کم می شود ، بلکه ناتوانی های جسمی دیگر بیمار هم که خود اغلب  ناشی از کمردرد می باشد بهتر می شود  و لذا کیفیت زندگی مستقل از خود کمردرد  بهتر می شود. 

درمان طب سوزنی جهت باز کردن Trigger Point ها و کاهش التهاب ، افزایش خونرسانی ، افزایش فاکتور های نورو تروفیک و باز کردن اسپاسم ها موجب از بین رفتن درد بیمار می شود. همچنین بر اساس تئوری قدیمی چینی انرژی بلوک شده در محل  مشکل آزاد می شود و این به درمان دراماتیک و متمایز درد کمک می کند.

 

بر اساس آمار دقیق حدود ۸۵ درصد مردم،  بالاخره در دوره ای از زندگی خود به  کمر درد  مبتلا می شوند.  مجله پزشکی بریتانیا بر اساس یک تحقیق آینده نگر با آمار بالا  یک دوره  طب سوزنی تحت نظر یک متخصص را  برای 70 % بیماران مبتلا به کمردرد موثر اعلام کرده است. و در تجربه ما طب سوزنی در درمان کمردرد بسیار موثر تر از فیزیوتراپی ساده می باشد.

 درمان زانو درد

طب سوزنی با چندین مکانیسم درد درمان سندرم پاتلوفمورال یا زانو درد جوانان کمک کننده است . درمان طب سوزنی در زانو درد بسیار کامل و قطغی می باشد و درمان کنترلی نیست و عمده بیماران که به صورت دقیق ورزش ها را انجام می دهند و جلسات طب سوزنی را کامل می کنند، می توانند هم زانوی خود را درمان کنند و هم از خطر ایجاد آرتروز در آینده جلوگیری کنند.


درمان دیسک کمر

 دکتر سپهریان با سال ها تجربه در زمینه درمان دیسک کمر  معتقد است بی شک طب سوزنی یکی از بهترین درمان ها برای دیسک کمر است .

دیسک کمر همواره چالشی عظیم در طب بوده است. در سال های اخیر بیماران به طور گسترده تحت جراحی ستون فقرات قرار گرفتند ولی معمولا جواب خوبی برای بیماران ایجاد نشد  در حال حاضر و بنا به نظر اکثر رفرانس ها درمان 90 درصد دیسک ها غیر جراحی است. درمان دیسک کمر با طب سوزنی  از دیر باز انجام می شده و در حال حاضر درمان  طب سوزنی برای دیسک کمر با به روش غربی به عنوان یکی از موثرترین درمان های غیرجراحی دیسک کمر می باشد.

علاوه بر اینکه در بسیاری ازموارد درمان دیسک کمر با طب سوزنی از جراحی های غیر ضروری جلوگیری می کند، می تواند داروهای دیسک کمر راهم کم کند . بسیاری از بیماران که مدت طولانی از داروی دیسک کمر استفاده می کنند،بعد از بهره بردن از فواید طب سوزنی بی درد می شوند و حتی داروی دیسک کمر را ترک می کنند و صرفا با انجام چند ورزش ساده می توانند درد دیسک کمر طولانی خود را کنترل کنند. 

طب سوزنی برای دیسک کمر بهتر است توسط متخصص طب فیزیکی انجام شود تا هم آناتومی و درمان های جانبی دیگر دیسک را بداند و هم بر روش های آزادسازی دیسک و عصب به کمک طب سوزنی آگاه  باشد

در کلنیک پیشگام طب سوزنی برای دیسک کمر توسط متخصصین طب فیزیکی و بعد از انجام درمان های دستی انجام می شود و علی رغم وجود تمام درمان های موجود برای دیسک کمر قطعا طب سوزنی به عنوان بهترین درمان دیسک کمر که هم بی عارضه باشد و هم برای بیمار موثر باشد براب عمده بیماران انجام می شود .

 درمان آرتروز زانو

انجمن طب فیزیکی ایران ، سازمان غذا و دارو آمریکا و انجمن علمی طب سوزنی پس از مطالعات طولانی مدت چند هزارنفره تاثیر درمان طب سوزنی را در درمان آرتروز زانو داده اند.پزشکان طب سوزنی هم عمدتا اتفاق نظر دارند که یکی از بهترین بیماری هایی که به طب سوزنی پاسخ می دهد آرتروز زانو می باشد.

البته آنچه درباره طب سوزنی و تاثیرات کاهش دردی آن مطرح است جای بحث نیست اما باید توجه داشت که نباید کاربرد طب سوزنی را محدود به آرتروز زانو دانست و باید مشکلات همزمان مثل درمان دیسک با طب سوزنی را هم در چنین بیمارانی مد نظر دانست.

یک کیلنیک طب سوزنی که دارای ویژگی های کاملی باشد تا بتواند به کمک بیماران آرتروز زانو بشتابد. از جمله باید همزمان  آموزش ورزش ، لیزر درمانی و اصولا کارهای توانبخشی برای بیمار انجام شود تا بیمار نتیجه خوبی بگیرد.


درمان گرفتگی های عضلانی

با توجه به اینکه عمده دردهای ناحیه پشت به دلیل ارجاع دردهای گردنی و سندرم های میوفاسیال می باشد، لذا استفاده از طب سوزنی بهترین روش ها در درمان گرفتگی عضلات می باشد. این روش هم موجب باز شدن عضلات می شود و هم تریگرپوینت ها را باز می کند که خود یک عامل اساسی در ایجاد درد عضلانی و خصوصا دردهای ناحیه پشت نزدیک به کتف می باشد. متخصص طب سوزنی که با سندرم های درد آشنا باشد می تواند به راحتی و با روش بی ضرر طب سوزنی موجب درمان این بیماری شود.

طب سوزنی در درمان دیسک گردن

به جرات می توان گفت که طب سوزنی برای درمان دیسک گردن یکی از بهترین درمان هاست. طب سوزنی که توسط متخصص طب فیزیکی و با دانش کامل از آناتومی و بیماری دیسک انجام می شود ،یکی از بی ضررترین درمان های دیسک گردن می باشد . دکتر سپهریان با سال ها تجربه در زمینه درمان دیسک گردن با طب سوزنی معتقد است ، طب سوزنی در ترکیب با اوزون درمانی و لیزرهای قوی نسل جدید می تواند تا 90 درصد درد ناشی از دیسک گردن را بهبود ببخشد و علاوه بر آن ترمیم دیسک گردن را افزایش فاکتور های رشد ناحیه ای فراهم کند.

 

کلیه مراحل طب سنتی در کلینیک دکتر رحیمی با امکانات پیشرفته انجام می شود .

جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید .

ادامه مطلب

درمان سیاتیک

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸ ق.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۴۰۵] مشاهده

سیاتیک چیست. اگر ناگهان دچار کمردرد ی شده اید که همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا میکند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن سیاتیک Sciatica میگویند. سیاتیک به درد های تیر کشنده ای میگویند که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر میکشد.

 

علت سیاتیک چیست

سیاتیک بیشتر در سنین 50-30 سالگی بوجود میاید و علت عمده آن پاره شدن دیسک بین مهره ای است. بدنبال وارد شدن فشار بیش از حد به ستون مهره، قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند.

 195

195


مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به  ریشه های عصبی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار وارد میکند. همچنین تماس مواد شیمیایی تشکیل دهنده قسمت ژلاتینی دیسک با ریشه های عصبی موجب تحریک و التهاب آنها میشود. این فشار و التهاب عصب موجب بروز علائم سیاتیک میگردد. در ستون مهره کمری این تغییرات بیشتر در دیسک بین مهره های 3 و 4 و دیسک بین مهره های 4 و 5 ایجاد میشود.

هرنی یا فتق دیسک معمولاً بعد از فعالیت هایی مانند بلند کردن یا هل دادن جسم سنگین یا خم شدن یا چرخیدن ناگهانی بوجود میاید. بطور متوسط از هر 50 نفر یک نفر در طول عمرش دچار هرنی دیسک میشود و از این تعداد در 25-10 درصد آنها علائم بیماری ممکن است بیش از شش ماه ادامه یابد.

عوامل مستعد کننده هرنی یا فتق دیسک

مهمترین عوامل زمینه ساز هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای عبارتند از
 

  • جنس : هرنی دیسک در مردان بیش از زنان دیده میشود.
  • بلند کردن ناصحیح اجسام : وقتی جسم سنگینی را بلند میکنید اگر به جلو خم شوید و جسم را بردارید خود را در معرض پارگی دیسک قرار میدهید. همچنین چرخیدن کمر در حین بلند کردن اجسام احتمال پارگی دیسک را زیاد میکند. در حین بلند کردن اجسام به جای خم شدن به جلو باید زانو های خود را خم کرده و بنشینید و جسم را تا حد امکان به تنه خود نزدیک کرده و سپس بلند شوید.
  • وزن : افراد سنگین وزن بیشتر دچار هرنی دیسک میشوند.
  • رانندگی زیاد : به علت نشستن به مدت زیاد و لرزش مداوم اتومبیل احتمال هرنی دیسک را بیشتر میکند.
  • زندگی بدون تحرک : موجب ضعیف شدن عضلات کمر و شکم شده و کمر ناپایدار میشود. نتیجه آن افزایش احتمال پارگی دیسک بین مهره ای است.
  • کشیدن سیگار : سیگار موجب ضعیف شدن دیسک بین مهره ای و در نتیجه افزایش احتمال آسیب پذیری آن میشود.

علائم سیاتیک چیست

 درد سیاتیکی ممکن است بصورت احساس گرفتگی عضلات در ساق یا بصورت احساس درد در پشت یا سطح خارجی ساق باشد. درد ممکن است موقع نشستن، سرفه کردن یا عطسه کردن بیشتر شود. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز یا خواب رفتگی در ساق داشته باشید. و یا حتی ممکن است احساس سنگینی ساق و احساس ضعف عضلانی در ساق داشته باشد. ممکن است علائم ذکر شده در ساق بدون کمردرد باشد. اگر بیمار مدت زیادی طول بکشد میتواند موجب لاغر شدن بعضی از عضلات اندام تحتانی شود.

195 1
محدوده انتشار درد به اندام تحتانی

 

195 2
فشار دیسک به نخاع در ام آر آی

 

سیاتیک چگونه تشخیص داده میشود

بعد از اینکه پزشک با بیمار در مورد مشکلاتش صحبت کرده و اطلاعات لازم را کسب میکند وی را دقیقاً معاینه کرده و در صورت مشکوک شدن به هرنی دیسک بین مهره ای بررسی های پاراکلینیکی را برای بررسی بیشتر انجام میدهد. رادیوگرافی ساده میتواند تغییرات کلی را در ستون مهره نشان دهد ولی برای بررسی وضعیت دیسک و ریشه های عصبی باید از روش های تصویر برداری دیگری استفاده کرد. استفاده از میلوگرافی بصورت تزریق دارو در اطراف نخاع و سپس عکس برداری از آن یکی از روش های تشخیصی است. امروزه این روش تا حد زیادی جای خود را به ام آر آی داده است.
گاهی اوقات پزشک معالج با استفاده از الکترومیوگرافی یا تست نوار عصب و عضله وضعیت ریشه های عصبی نخاع را بررسی میکند.



ادامه مطلب

بهترین درمان دیسک کمر

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ق.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۵۶] مشاهده

کلینیک دکتر مرتضی رحیمی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


کلینیک دکتر رحیمی


  • درمانهای غیرجراحی دیسک کمر
  • عمل بسته دیسک کمر
  • لیزردرمانی با توان بالا
  • طب سوزنی
  • ماساژ تخصصی
  • تزریقهای تخصصی
  • پی ار پی یا سلولهای بنیادی


جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید



ادامه مطلب

درمان پوکی استخوان

دوشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۸ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۵۳] مشاهده

درمان درد پوکی استخوان و علائم آن

پوکی استخوان یک بیماری است که با تراکم کم استخوان و از دست دادن بافت استخوانی همراه است و این شرایط می تواند باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها شود. در صورتی که به پوکی استخوان مبتلا شده اید، ریسک ایجاد ترک خوردگی و شکستگی استخوان به خصوص در نواحی لگن، ستون فقرات و مچ دست شما بطور مشخص افزایش پیدا می کند.

پوکی استخوان بیشتر بر زنان مسن تاثیر دارد. به هر حال، آسیب ناشی از پوکی استخوان سال ها قبل از این شرایط آغاز می شود. به خاطر اینکه حداکثر سطح تراکم استخوانی در حدود سن 25 سالگی به دست می آید، مهم است که در این سنین استخوان های قوی در افراد ایجاد شود تا به این ترتیب استخوان ها برای بقیه سال های زندگی قوی باقی بمانند. در این شرایط مصرف کافی کلسیم می تواند یک بخش اصلی در فرآیند تشکیل استخوان های قوی باشد. در ادامه به  درمان پوکی استخوان می پردازیم.


تشخیص

معاینات و آزمایش ها

پزشک معمولاً بررسی وضعیت بیماری را با توجه به تاریخچه بیمار شروع کرده و ابتلای فرد به پوکی استخوان یا قرار گرفتن وی در معرض ریسک ابتلا به این بیماری را مشخص می کند. در این زمان پزشک از شما سوالات متعدد درباره سبک زندگی و سایر شرایط مربوط به بیماری خواهد پرسید. همچنین پزشک از شما درباره وجود سابقه بیماری در خانواده یا سابقه ایجاد شکستگی قبلی استخوان سوال می کند. در این زمان اغلب از آزمایش خون برای تعیین سطح کلسیم، فسفر، ویتامین دی (D)، تستسترون، و عملکرد تیروئید و کلیه استفاده می شود.

بر اساس معاینات انجام شده، پزشک ممکن است از یک آزمایش خاص به نام آزمایش سطح تراکم استخوان برای اندازه گیری تراکم استخوانی در بخش های مختلف بدن استفاده کند. آزمایش تعیین سطح تراکم مواد معدنی استخوانی می تواند به شناسایی ابتلا به پوکی استخوان قبل از ایجاد شکستگی کمک کند و امکان ایجاد شکستگی های بعدی استخوان را پیش بینی نماید. علاوه بر این، آزمایش تراکم استخوان می تواند تاثیرات ناشی از درمان های انجام شده در فواصل زمانی یک سال یا بیشتر را بر روی وضعیت استخوان مشخص کند و احتمالاً می تواند برای تعیین درصد از بین رفتن استخوان مفید باشد.

راه ها و روش های بدون جراحی

بیمار لازم است که درک مناسب از تشخیص ابتلا به بیماری و چگونگی تاثیرگذاری پوکی استخوان  بر زندگی خود و پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد. این شرایط ممکن است شامل انتخاب یک سبک زندگی سالم و تغییر در رژیم غذایی و تمرین های حرکتی باشد و در این شرایط لازم است تدابیر لازم برای جلوگیری از زمین خوردن فرد اتخاذ شود. روش های درمان پوکی استخوان معمولاً غیر جراحی هستند. روش های محافظه کارانه قابل استفاده در این حالت به شرح زیر می باشند:

دارو

دارو یکی از روش های درمان می باشد که  توسط پزشک معالج بیمار، متناسب با مرحله بیماری و شرایط وی تجویز می شود .

مگنت تراپی

در مگنت تراپی از یک میدان مغناطیسی ثابت برای کاهش التهاب و افزایش سرعت بهبود بیمار استفاده می شود. با استفاده از این روش درمانی و در نظر گرفتن قطب های میدان مغناطیسی، قطب جنوب می تواند یک تاثیر الکتریکی مثبت ایجاد کند در حالی که قطب شمال یک تاثیر الکتریکی منفی ایجاد می کند که می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد.

با تنظیم سطح فرکانس ابزارهای مورد استفاده در مگنت تراپی می توان فعالیت یونی در یک ناحیه آسیب دیده را افزایش داد، فرآیند متابولیک را بهبود بخشید و دوره توان بخشی مورد نیاز بیمار را کوتاه کرد. استفاده اصلی مگنت تراپی در درمان پوکی استخوان است، زیرا این روش می تواند یک راهکار دو سویه باشد که فرآیند کاهش تراکم استخوان را آهسته کرده و بطور همزمان تاثیر فیزیو الکتریک ناشی از آن باعث فعال شدن فرآیند تجدید ساختار استخوان می شود.

امکان درمان موفقیت آمیز پوکی استخوان با استفاده از روش مگنت تراپی (PMT) وجود دارد. مگنت تراپی می تواند باعث افزایش جریان خون در نواحی استخوانی آسیب دیده شده و چگالی استخوان را افزایش دهد. همچنین این روش می تواند امکان تجدید ساختار و بهبود آسیب دیدگی های غضروفی را نیز فراهم نماید.

ورزش

خبر خوب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان این است که انجام فعالیت های حرکتی و ورزش می تواند تاثیر قابل توجه بر بهبود علایم پوکی استخوان بیماری داشته باشد. بدن انسان بسیار دینامیک است و وضعیت خود را با حرکت های مورد نیاز وفق می دهد. معمولاً افراد می دانند که انجام فعالیت های حرکتی برای حفظ سلامت مفید است. به هر حال بعضی از انواع این حرکت ها می توانند بطور خاص در افزایش تراکم استخوانی نقش موثر داشته باشند. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از شروع هر برنامه حرکتی، مهم است که با پزشک خود مشاوره نمایید.
  • متخصص فیزیوتراپی می تواند نحوه انجام صحیح و بی خطر این تمرین ها را به شما آموزش دهد.

فیزیوتراپی

به خاطر اینکه تمرین های حرکتی برای ایجاد استخوان های قوی لازم و ضروری هستند، روش درمانی انتخاب شده برای پوکی استخوان و یا برنامه پیش گیری از آن می تواند شامل فیزیوتراپی باشد. در این رابطه لازم است به بیمار کمک شود تا نحوه انجام مناسب این حرکت ها و بهره گیری از آنها در زندگی عادی خود را فرا گیرد.

اینکه شما چه کاری در برنامه فیزیوتراپی خود انجام می دهید، به شدت بستگی به شرایط زیر دارد: علت پوکی استخوان، سطح تناسب فیزیکی فرد، سطح ریسک فرد برای ایجاد شکستگی در ستون فقرات، و آنچه بدن شما توان تحمل آن را دارد. معمولاً متخصص فیزیوتراپی با شما برای ایجاد یک برنامه حرکتی مناسب شامل تمرین های تحمل وزن (همچون راه رفتن یا تنیس) و تمرین های تقویتی (همچون بلند کردن وزنه) مشورت و همکاری خواهد کرد. در این حالت با توجه به نیازهای درمانی شما، فیزیوتراپ همچنین ممکن است بر روی تعادل و وضعیت بدن شما در حالت های مختلف کار کند. مشخص است که بهبود وضعیت تعادل فرد می تواند از زمین خوردن احتمالی وی پیش گیری نماید.


رژیم غذایی

رژیم غذایی افراد مبتلا به پوکی استخوان حتی در مواقعی که فرد از دارو برای کمک به آهسته کردن فرآیند از بین رفتن استخوان و پیش گیری از شکستگی آن استفاده می کند، از اهمیت خاص برخوردار است. کلسیم نقش کلیدی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. به همین خاطر استفاده از مکمل های غذایی برای تامین سطح کلسیم مورد نیاز بدن می تواند یک روش مناسب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان باشد. به هر حال توجه داشته باشید که بهترین روش برای تامین کلسیم از طریق مواد غذایی است که در طول روز مصرف می شود. مواد غذایی سرشار از کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • محصولات لبنی کم چرب همچون شیر یا پنیر
  • ماهی ساردین کنسرو شده در روغن
  • آب میوه های حاوی کلسیم و سایر مواد غذایی مانند آن
  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره

توجه داشته باشید که اضافه کردن مقداری پنیر یا کلم بروکلی به ظرف غذا می تواند به سادگی سلامت استخوان را با استفاده از مواد غذایی افزایش دهد.

ویتامین دی (D) می تواند به بدن در استفاده از کلسیم به دست آمده از مواد غذایی کمک موثر نماید. بهترین منبع ویتامین دی (D) نور طبیعی خورشید است و قرار گرفتن به مدت 15 دقیقه در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، می تواند نیاز روزمره شما به این ویتامین را بر طرف نماید. توجه داشته باشید که غذاهای کمی حاوی ویتامین دی (D) هستند، هر چند بعضی از حبوبات و آب میوه ها با استفاده از این ویتامین غنی می شوند. سایر انتخاب های قابل استفاده در این حالت به شرح زیر هستند:

  • ماهی سالمون، تون، قباد، ساردین
  • زرده تخم مرغ
  • محصولات لبنی غنی شده مثل شیر

سلامت استخوان بستگی به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی دارد. به همین خاطر لازم است در این حالت ترکیب متنوعی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی توسط فرد مصرف شود. علاوه بر این نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی های گاز دار هر دو می توانند تاثیر منفی بر سلامت استخوان داشته باشند. توجه داشته باشید که مصرف غذاهای شور می تواند باعث از دست دادن بخش بیشتری از کلسیم در بدن شود.

ادامه مطلب