[RB@Blog_Title]

ورزش های آب درمانی

جمعه, ۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۹۰۴] مشاهده

۴ تمرین آب درمانی


تمرینات آب درمانی بهترین گزینه


با ورزش در آب به دلیل بی وزن بودن بدن در آب، وارد شدن آسیب بسیار کم اتفاق می افتد و شاید هم هرگز چنین پیش نیاید. مخصوصا" برای اشخاصی که دچار پوکی استخوان هستند، آب درمانی یا ورزش در آب یکی از بهترین گزینه های درمانی است.


تمرین اول

راه رفتن به جلو و سپس به عقب در طول استخر، باسن و پا را رو به جلو نگه دارید. در صورت لزوم استفاده از نرده برای حفظ تعادل


تمرین دوم


پشت به دیوار استخر بایستید، در این جا می خواهیم راه رفتن را از کنار انجام دهیم. یعنی اگر به طرف راست حرکت کنیم؛ هر دو دست را باز می کنیم و پای راست را از کنار حرکت می دهیم؛ سپس وقتی که پای چپ را نیز به سمت پای راست حرکت دادیم دست ها را نیز پایین می آوریم.


تمرین سوم


در حالی که به پهلو در کنار دیوار استخر ایستاده اید؛ از دست نزدیک به لبه استخر به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. سپس در حالی که پای دور از دیوار استخر (دراین تصویر پای چپ) را بدون اینکه از زانو خم  کنید، صاف و کشیده جلو آورید ، بعد هیمن پا را رو به عقب ببرید.


تمرین چهارم


با فاصله‌ای به اندازه طول اندام فوقانی کنار دیوار استخر ایستاده و لبه دیوار را بگیرید. به آرامی پا را ( در این تصویر پای چپ)صاف و از کنار بدن بالا بیاورید.به وضعیت اولیه یعنی خط وسط بدن بازگردید.


#ورزش_در _آب #آب_درمانی #تمرینات_آب درمانی #کلینیک_دکتر_مرتضی_رحیمی






ادامه مطلب

طب سوزنی و سیاتیک

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۳۲۶] مشاهده

طب سوزنی و سیاتیک :

اصطلاح سیاتیک sciatica به دردی گفته می شود که در کمر و پاها ایجاد شده و بر اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می گردد. درد سیاتیک معمولا از کمر شروع شده و به سمت کفل، پشت ران و تا زیر زانو ادامه می یابد. 


عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن است که از ریشه های عصبی در نخاع از کمر شروع شده و از قسمت کفل به سمت پاها می رود. گرچه درد سیاتیک اکثرا بر اثر بیرون زدگی دیسک بین مهره های کمری و فشار مستقیم آن بر روی عصب ایجاد می شود، اما هر عامل دیگری که باعث تحریک یا التهاب عصب سیاتیک شود می تواند باعث بروز درد در کمر و پاها شود. 


سیاتیک را می توان با انجام معاینات فیزیکی و روشهای تصویربرداری همچون سی تی اسکن و ام آر آی تشخیص داد. تحقیقات زیادی در مورد اثر طب سوزنی بر روی سیاتیک در بیمارستانهای دانشگاهی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته که نتایج همگی آنها از اثرات مطلوب طب سوزنی بر روی سیاتیک حکایت می کند. طب سوزنی با روشهای زیر به بهبود سیاتیک کمک می کند:


با تحریک اعصابی که در عضلات و سایر بافتها قرار دارند منجر به ترشح آندورفینها و سایر فاکتورهای شیمیایی شده و فرآیند بروز درد در مغز و نخاع را تغییر می دهد.



با کاهش التهاب ( با افزایش ترشح فاکتورهای عروقی و ایمنی).


بهبود سفتی عضلات و حرکت مفاصل (با افزایش جریان خون موضعی).


با افزایش سطوح سروتونین و نورآدرنالین که می تواند به کاهش درد و تسریع ترمیم عصبی کمک نماید


تبریز،روبروی گلگشت،ساختمان بهاران،ط پنج

۰۹۳۷۱۵۷۴۷۷۱_۰۴۱۳۳۳۶۸۹۸۶


روزهای شنبه،دوشنبه،چهارشنبه از ساعت ۳ تا ۹ عصر



#طب_سوزنی #سیاتیک #درمان #کلینیک #دکتر #مرتضی #رحیمی 

ادامه مطلب

تغدیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹ ق.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۱۳۵] مشاهده

تغدیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

اگرچه عامل ژنتیک مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تراکم استخوان به شمار می‌رود ولی تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی می‌توانند در پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشند.


از نظر آسیب‌شناختی پوکی استخوان حاصل عدم تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی است که درنهایت منجر به از دست رفتن پیش‌رونده بافت استخوان و تغییر کیفیت ساختاری آن می‌شود.


تراکم استخوان در انسان بعد از جهش رشدی در دوران بلوغ افزایش می‌یابد و در 25 تا 35 سالگی به حداکثر مقدار خود می‌رسد حدوداً بعد از 40 سالگی تراکم استخوان‌ها مرتباً کم می‌شود و این کاهش تا پایان عمر ادامه می‌یابد.


اثر هورمون‌های جنسی بر فرایند استخوان‌سازی و بروز پدیده یائسگی (منوپاز) سبب می‌شود روند کاهش تراکم استخوان در خانم‌ها سرعت بیشتری نسبت به مردان داشته باشد به‌طوری‌که شیوع پوکی استخوان در سنین یائسگی حدوداً 5 برابر مردان است. البته در مردان مسن نیز، کاهش تدریجی هورمون‌های مردانه باعث ایجاد حالتی شبیه به یائسگی در آقایان می‌شود


از مجموعه این مطالب، می‌توان میزان تراکم استخوان را به یک پس‌انداز طولانی‌مدت بانکی تشبیه کرد. 


تا حدود 30 تا 35 سالگی فرصت داریم که بر موجودی این حساب بیفزاییم. پس‌ از این سن میزان برداشت از حساب همواره بیشتر از میزان واریز به‌حساب است و در دوران سالمندی این افزایش برداشت می‌تواند منجر به ورشکستگی شود. پی آمد بالینی این ورشکستگی، پوکی استخوان و عوارض و پیامدهای ناشی از آن است. 


هر چه میزان حداکثر تراکم استخوان (پس‌انداز اولیه در سنین جوانی) بیشتر باشد احتمال ابتلا به پوکی استخوان (کاهش موجودی و ورشکستگی) در سنین بالاتر کمتر خواهد  شد


عواملی که باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود، اگرچه عامل ژنتیک و وراثت مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تراکم استخوان به شمار می‌رود، ولی تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و نیز دوران بارداری و شیر‌دهی در کنار فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از عادات غلط مانند کشیدن سیگار و الکل از مهم‌ترین عوامل قابل اصلاح و پیشگیری‌کننده از کاهش تراکم استخوان است. مصرف فرآورده‌ای لبنی ، سبزی‌ها، حبوبات و میوه‌های تازه و استفاده متعادل از مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی و تخم‌مرغ همچنین پرهیز از استفاده بی‌رویه از نوشابه‌های گازدار و قهوه ازجمله توصیه‌های غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان است.


مکمل‌ها و ویتامین‌ها اگرچه می‌توانند نقش مفیدی داشته باشند، به‌هیچ‌وجه به‌عنوان جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی نیستند.



ادامه مطلب

ورزش های موثر برای رفع گودی کمر

دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۳۳ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۳۷۰] مشاهده

ورزش های موثر برای رفع گودی کمر

چنانچه محدودیت هایی نظیر دیسک کمر و یا بارداری ندارید برای رفع گودی کمر میتوانید تمرینات زیر را انجام دهید.


زانوها را تک‌تک و یکی درمیان به داخل سینه بکشید و ۶ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار را ۶ تا ۱۰ بار تکرار کنید.


روی زمین به پشت دراز بکشید. زانوها به حالت نیمه‌خم و کف پاها روی زمین باشد. ابتدا عضلات شکم و باسن را منقبض کنید و کمر را به زمین فشار دهید و بین ۶ تا ۱۰ ثانیه نگه‌دارید. بعد از چند ثانیه استراحت، این حرکت را ۷ بار تکرار کنید.


بعد در همین حالت با دست‌های کشیده و رو به جلو، سر و شانه را از زمین بلند کنید و به حالت نیمه نشسته درآیید. ۴ تا ۶ ثانیه در این حالت باقی بمانید و ۶ تا ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.


حالا زانوها را تک‌تک و یکی درمیان به داخل سینه بکشید و ۶ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار را ۶ تا ۱۰ بار تکرار کنید. این حالت را می‌توانید با هر دو زانو در حالی که دست‌ها زیر زانوست، تکرار کنید.


به فاصله ۲۰ سانتی‌متر از یک دیوار بایستید و به آن تکیه دهید. زانوها را کمی خم کنید و کل ستون فقرات را به دیوار بچسبانید (از جمله کمر) و ۶ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۶ تا ۱۰ بار تکرار کنید.


در صورتی که عضلات پشت ران هم کوتاه باشد حرکات کششی موثر است. اگر کمردرد حاد ندارید، بنشینید و پایتان را دراز کنید. سعی کنید نوک انگشتان دست را به مچ پا برسانید و ۶۰ ثانیه در این حالت نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.


به یاد داشته باشید که میزان و شدت حرکات فوق با توجه به افراد مختلف (از نظر سن، جنس، وضعیت قوای جسمانی و نوع آسیب) متفاوت است ولی به طور کلی بهتر است که روزانه ۲ بار و حداقل به مدت ۳ ماه این حرکات را انجام دهید.


#درمان #گودی #کمر #ورزش #کلینیک #دکتر #مرتضی #رحیمی


ادامه مطلب