[RB@Blog_Title]

درمان واریس در تبریز بدون جراحی

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۰۸ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۷۴۸۳] مشاهده
اسکلروتراپی چیست ؟
وسط چین
اسکلروتراپی به معنی تزریق ماده دارویی درون رگهای واریسی و عنکبوتی ساق و ران است که نهایتا به بسته شدن رگها و درمان آنها منجر میشود.ماده تزریقی در این روش درمانی اسکلروزانت نامیده میشود که با آسیبی که به دیواره عروق وارد میکند باعث بسته شده رگهای واریسی و عنکبوتی میشود. پس از گذشت مدت زمانی واکنش بدن باعث از بین رفتن و نهایتاً محو شدن رگ واریسی میشود. این روش از سال 1930 تاکنون با موفقیت به کار رفته است.
موادی که در حال حاضر برای اسکلروتراپی به کار میرود با نامهای سدیم تترا دسیل سولفات و پولیدوکانول میباشد. این مواد در غلظتهای مختلف موجود است که بسته به اندازه و نوع رگ، توسط متخصص برای تزریق به کار برده میشود.
مراحل درمانی اسکلروتراپی به چه صورت است ؟
بسته به اندازه و تعداد رگهای واریسی، بیمار ممکن است 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز داشته باشد. در افرادی که رگهای زیادی دارند ممکن است تعداد جلسات درمانی بیش از این باشد.رگهای سطحی و قابل درمان، معاینه ومشخص میشوند. گاهی بیحسی موضعی استفاده میشود ولی برای اکثر بیماران درد ناشی از تزریق قابل تحمل است و نیازی به بیحسی نمی باشد.سپس ماده اسکلروزانت با سوزنهای بسیارظریف و به مقدار کم در هر یک از رگها تزریق میشود.موقع تزریق احساس کمی سوزش طبیعی است. پس از تزریق، سریعاً بانداژ رگ انجام میشود که باعث میشود کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد.پس از اتمام کار، بیمار باید جوراب کشدار( شبیه شلوار استرچ ) بپوشد. هر جلسه اسکلروتراپی بین 60-30 دقیق طول میکشد.
آیا درمان در یک جلسه ممکن است ؟
بعید است که در یک جلسه درمان همه رگهای شما درمان شود. معمولا چند جلسه درمانی لازم است. معمولاً 10-14 روز بعد از هر جلسه درمانی ویزیت لازم است.فواصل جلسات درمانی نیز بین 6-4 هفته است.
قبل از انجام اسکلروتراپی چه اقداماتی لازم است ؟
7-3 روز قبل از اسکلروتراپی باید از مصرف انواع مسکن خودداری کنید. آسپیرین، بروفن، ژلوفن، ناپروکسن و ... ممنوع است. مصرف استامینوفن( ساده یا کدینه) و تایلنول مشکلی ندارد. بهتر است در این مدت قرص ویتامین ای و چای سبز هم مصرف نشود تا احتمال کبودی بعد از درمان به حداقل برسد. در صورتی که آلرژی خاصی دارید با پزشکتان در میان گذارید.
بعد از انجام اسکلروتراپی چه اقداماتی لازم است ؟
بلافاصله بعد از هر تزریق بانداژ برروی محل تزریق گذاشته میشود. بعد از اتمام کار بیمار باید از جوراب بلند کشی که از قوزک تا بالای ران را پوشش دهد( مثل شلوار استرچ) استفاده کند. این شلوار باید تا 48 ساعت تمام وقت پوشیده شود. طی این 48 ساعت نباید از مسکن هایی که در بالا ذکر شد استفاده کرد. مجدداً مصرف استامینوفن ساده یا کدیینه بلامانع است.بعد از 48 ساعت بیمار میتواند شلوار کشی را خارج کند و حمام کند.محلهای تزریق را میتوان با آب ولرم و صابون شستشو داد. بعد از گذشت 48 ساعت باید جوراب کشی را به مدت یک هفته هر روز پوشید ولی شبها موقع خواب میتوان آن را خارج کرد.طی یک هفته بعد از اسکلروتراپی بهتر است از حمام آب داغ، سونا، جکوزی و کمپرس داغ پرهیز کرد. توصیه میشود که بیمار بلافاصله بعد از اسکلروتراپی راه رفتن را شروع کند و طی هفته بعد از آن هم به این کار ادامه دهد ولی از ورزش سنگین پرهیز کند.
عوارض این روش درمانی چیست ؟
به طور کلی عوارض این روش نادر است و در صورت انجام توسط متخصص و رعایت دقیق تکنیکهای تزریق امکان ایجاد این عوارض به حداقل میرسد.
- ترومبوفلبیت سطحی :
بعضی از افراد در محل رگهای درمان شده تودههای دردناکی را تجربه میکنند. این ضایعات طبیعی هستند و نگرانی ندارد. مصرف قرصهای ضد التهاب به بهبود درد این ضایعات کمک میکند ولی خود ضایعات ممکن است تا چند هفته باقی بماند و سپس محو شود.
- تغییر رنگ :
این حالت معمولا بعد از ترمبوفلبیت اتفاق میافتد که طی مدتی از بین میرود.
- ترومبوز عمقی :
عارضه ناردی است که در صورتی که ماده اسکروزان به رگهای عمقی راه یابد، این مشکل ایجاد میشود. به همین دلیل است که ماده اسکروزان در هر جلسه به مقدار کم تزریق میشود و تاکید میشود که فعالیت های معمول فرد ادامه یابد.
- زخم سطحی :
در صورتی که ماده اسکلروزان وارد رگ نشود و در بافت باقی بماند ممکن است باعث زخم سطحی شود که معمولا طی چند هفته بهبود دارد. انتخاب غلظت درست و تکنیک صحیح تزریق، از این عارضه جلوگیری میکند.
موارد منع اسکلروتراپی چیست ؟
در صورتی که باردارهستید، اسکلروتراپی برای شما ممنوع است ولی در صورتی که قرص ضد بارداری مصرف میکنید میتوانید اسکلروتراپی انجام دهید. در صورتی که قبلاً مشکلات انعقادی داشتهاید حتماً با پزشکتان در میان گذارید تا پس از بررسی دقیق، امکان انجام آن فراهم شود.
جهت دریافت نوبت با تلفنهای ٠٩٣٧١٥٧٤٧٧١/٠٤١٣٣٣٦٨٩٨٦تماس حاصل فرمایید.
کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر مرتضی رحیمی
تبریز،خیابان ازادی،گلگشت،ساختمان بهاران طبقه پنج،روزهای زوج از ساعت ١٥ تا ٢٠

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی