[RB@Blog_Title]

بیماری پارکینسون

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۹۶] مشاهده


بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است . این اختلال هنگام رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.


پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ۶۰ سالگی است از هر ۱۰۰ نفر بالای ۶۰ سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا ۱۰ درصد بیماران را تشکیل می‌دهند.

بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود.

پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت ، کندی حرکات ، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می‌دهند.

در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌کند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزشهای شدید اندام به ویژه به هنگامی که می‌خواهد تمرکز بیشتری به خود دهد نیست.

لرزش معمولا بیش از هر محدودیتی تاثیر منفی بر روان بیمار دارد. کم کم تکه کردن غذا ، لباس پوشیدن ، اصلاح و استحمام وقت زیادی از بیمار می‌گیرد حرکات بیمار مثل نشستن و برخاستن از صندلی و راه رفتن او اهسته می‌شود و بیمار حالت قوز پیدا می‌کند، صدای او یکنواخت و نگاه او خیره و بدون احساس می‌شود.

پیشرفت پارکنیسون معمولا تدریجی است و سرعت آن از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.

جهت تعیین نوع روش درمانی به کلینیک مراجعه نمایید.

dr-mortezarahimi.ir


تبریز،خیابان ازادی،روبروی سه راهی گلگشت،ساختمان بهاران،طبقه پنجم،روبروی داروخانه دکتر باغچه وان ،روزهای شنبه،دوشنبه،چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ ،تلفن ۰۹۳۷۱۵۷۴۷۷۱

برگرفته شده از سایت دکتر مرتضی رحیمی،painfree.blog.ir


ادامه مطلب

بیماری ام اس ms

سه شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۱۵] مشاهده

بیماری ام اس یک بیماری مزمن است که سبب آسیب به سیستم اعصاب مرکزی می شود. این سیستم شامل مغز، نخاع و رشته های اعصاب است که تقریبا همه فعالیت های بدن از حرکت عضلات و راه رفتن گرفته تا حس بینایی و غیره را کنترل می کند.

به طور میانگین از هر 1000 نفر 1 نفر به بیماری ام اس مبتلا می شود و بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری مربوط به سنین 20 تا 40 سال است، گر چه در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد، همچنین بیماری ام اس در زنان شایع تر است.

در افراد سالم رشته های اعصاب دارای پوششی برای محافظت به نام میلین می باشند، میلین علاوه بر محافظت از اعصاب سبب افزایش سرعت انتقال پیام های عصبی از مغز به اندام های بدن می شود.

محققان بر این باورند در افراد مبتلا به بیماری ام اس این پوشش دچار التهاب و صدمه می شود و پیام های عصبی از مغز به درستی و با سرعت مناسب به اندام های بدن ارسال نمی گردند و این امر سبب بروز علائم بیماری ام اس می شود.

علل بیماری ام اس چیست؟

دانشمندان و محققین پزشکی بر این باورند که احتمالا یک واکنش اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن سبب آسیب به میلین(پوشش رشته های عصبی) می شود، گلبول های سفید در خون که بخشی از سیستم دفاعی می باشند وظیفه دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها و غیره را بر عهده دارند اما در بیماران مبتلا به ام اس این گلبول ها به اشتباه به سلول های میلین حمله ور می شوند و هر بار که به رشته های اعصاب مربوط به یکی از اندام های بدن حمله می کنند آن اندام دچار مشکل می شود، به همین دلیل علائم بیماری ام اس در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ممکن است در شخصی ابتدا اعصاب بینایی مورد حمله قرار گیرند و فرد دچار مشکل در بینایی شود و در شخص دیگر ابتدا اعصاب قسمت های دیگر از بدن دچار مشکل شوند.

چه عواملی سبب می شوند فرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار گیرد:

جنسیت: خانم ها 2 تا 3 برابر بیشتر از آقایان به بیماری ام اس مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی: افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ها به بیماری ام اس مبتلا است بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. البته دانشمندان ژنتیک بر این باورند هیچ ژنی برای انتقال این بیماری وجود ندارد، اما سابقه خانوادگی نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا می کند.

نژاد: بیماری ام اس در افراد سفید پوست بیش از سایر نژاد ها مشاهد می شود.

محل زندگی: بیماری ام اس در اشخاصی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند بیشتر مشاهده می شود. 

#بیماری #ام_اس #اطلاعات 
#کلینیک #دکتر #مرتضی #رحیمی
ادامه مطلب