[RB@Blog_Title]

تأثیر طب سوزنی بر سندروم تونل مچ‌دستی

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۸۴۴] مشاهده

تأثیر طب سوزنی بر سندروم تونل مچ‌دستی

یک مطالعه جدید نشان داده که می‌توان از نوعی از طب سوزنی در درمان سندروم تونل مچ‌دستی استفاده کرد. نشانگان تونل مچ‌دستی یا سندروم کانال کارپ نوعی اختلال عصب مدیان در مچ دست است. در این بیماری عصب مدیان در مسیر عبورش از مچ دست تحت ‌فشار قرار گرفته و این می‌تواند موجب بروز علائمی مانند درد مچ دست و انگشتان دست و بی‌حسی یا احساس گزگز در انگشتان دست شود.


این مطالعه از نوع خاصی از طب سوزنی استفاده‌شده که electroacupuncture نامیده می‌شود و در آن از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهند.


درمان‌های رایج سندروم کانال کارپ استفاده از آتل یا اسپلینت مچ دست برای ممانعت از خم شدن آن، تزریق کورتیکوستروئید در کانال مچ‌دستی و یا در موارد شدید و مقاوم به درمان استفاده از عمل جراحی است.


در مطالعه ذکرشده محققان در 181 بیمار مبتلابه سندروم کانال کارپ خفیف یا با شدت متوسط از طب سوزنی همراه با جریان الکتریکی استفاده کردند. در هر بیمار به‌طور متوسط 13 جلسه از این روش درمانی استفاده شد و نتایج نشان‌دهنده کاهش علائم بیماری بود.


محققان میگویند استفاده از طب سوزنی همراه با جریان الکتریکی روشی کم‌خطر و مؤثر در درمان سندروم کانال کارپ است. نتایج این مطالعه در شماره ماه ژوئن 2016 مجله Canadian Medical Association Journal منتشرشده است.

ادامه مطلب

تکار تراپی چیست؟

شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۳۹] مشاهده

تکار تراپی نوعی روند درمانی نوین و غیر تهاجمی است که جریان خون را بهبود می بخشد، انرژی تبدیل درون سلولی را افزایش می دهد و تعادل غشای سلولی را بهبود می بخشد. دستگاه تکار از جریان با فرکانس بالا استفاده می کند که موجب تسریع احیا و ترمیم بافت های زیستی می شود. پایین بودن سطح انرژی این دستگاه اطمینان می دهد که استفاده از آن کاملا غیر تهاجمی و مناسب بدن انسان است.

الکترود فعال  به صورت دستی و معمولا همراه با ماساژ و کمی فشار بر روی بدن هدایت می شود. الکترود منفعل بر روی ناحیه کمر یا بخشی دورتری از ناحیه تحت درمان قرار داده می شود تا مدار بسته شود.


تکار تراپی در درمان چه مشکلاتی موثر است؟

• کاهش درد و التهاب

• گردن درد

• کمردرد حاد و مزمن

• آسیب تاندون ها و بورس های مفصلی

• درمان شکستگی

• متابولیسم سلولی

• آسیب های عضلانی- اسکلتی

• پارگی های رباط ها و تاندون ها

• برنامه های توانبخشی


درمان با تکار تراپی چقدر طول می کشد؟

جلسات تکار تراپی معمولا 20 تا 40 دقیقه طول می کشند و معمولا هفته ای یک تا سه بار قابل انجام هستند اما اینکه برای هر مشکلی چند بار باید توسط تکار تراپی درمان را انجام داد بستگی به نیازها و شرایط بیمار دارد و توسط پزشک در این زمینه مشخص می شود. در صورت ضرورت، می توان تکار تراپی را به طور روزانه هم انجام داد. 



آیا درمان با تکار تراپی دردناک است؟

خیر، درمان با تکار تراپی دردی ندارد. بلکه کاملا برعکس است، بیماران فورا حس جریان گرما را در ناحیه تحت درمان حس می کنند که حس خوشایندی دارد. 


چقدر طول می کشد تا بتوان نتیجه درمان با تکار تراپی را مشاهده کرد؟

یکی از مزیت های تکار تراپی این مورد است که نتیجه آن، فوری و آنی است. درست چند لحظه بعد از شروع درمان می توان متوجه تغییر شد. البته با پایان درمان، حس بهبود تمام نمی شود و ادامه دار است.


تکار تراپی برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه این درمان بیشتر توسط ورزشکاران و زنان به کار می رود، برای این که مطمئن شوید این درمان مناسب شما است یا خیر، بهتر است با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. 


درمان با تکار تراپی چه عوارضی دارد؟

تکار تراپی از جریان برق استفاده می کند اما به هیچ وجه خطرناک نیست. این دستگاه گرمای خوشایندی را در بافت تحت درمان پخش می کند. پزشک از بیمار در طی درمان درباره حسی که دارد سوال خواهد کرد و مانع هرگونه ناراحتی وی خواهد شد. تکار تراپی درمانی لذت بخش و آرامش دهنده است. برای اطمینان از ایمنی بیمار، با تکار تراپی می توان امپدانس الکتریکی را به طور دینامیک کنترل کرد که تنظیم کننده قدرت دستگاه در طی درمان بر طبق شرایط لحظه ای بافت تحت درمان است که منجر به گرما بخشی ایمن و یکنواخت ناحیه تحت درمان می شود. 


آیا نتیجه درمان با تکار تراپی دائمی است؟

هر بیمار و هر نوع بیماری با دیگری متفاوت است. تکار تراپی موجب درمان فوری وبا دوام بالا، در بیماران می شود. پایدار ماندن نتیجه بستگی به شرایط بیمار دارد و همچنین این مورد که آیا بیماران به توصیه ها و تمرینات داده شده توسط فیزیوتراپیست عمل می کنند یا خیر.


انجام کلیه مراحل تکار تراپی در کلینیک دکتر مرتضی رحیمی 

۰۴۱۳۳۳۶۸۹۸۶_۰۹۳۷۱۵۷۴۷۷۱

ادامه مطلب