[RB@Blog_Title]

علت تورم مچ دست چیست؟

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۲۹۰] مشاهده

تورم و برجستگی مچ دست،درد مچ دست

کیست گانگلیون (ganglion cyst)

 کیست های گانگلیون از جمله توده های بسیار شایع در دست و مچ دست هستند که مجاور مفاصل و تاندون ها ایجاد می گردند.شایعترین مکان ایجاد گانگلیون در پشت مچ و پشت دست، قسمت قدامی مچ دست، در قدام قاعده انگشتان دست و در پشت آخرین بند انگشتان است .کیست گانگلیون شبیه یک حباب پر از مایع است که به یک پایه متصل و با یک مایع شفاف و ژلاتینی پر شده است. این ضایعه ممکن که تغییر انداره داده و گاهی کاملا ناپدید شود و میتواند دردناک و یا کاملا فاقد درد باشند. این ضایعه سرطانی نمی باشد و به سایر مناطق بدن تهاجم نمی کند ولی یک شخص میتواند چندین کیست گانگلیونی داشته باشد.

چه چیز موجب گانگلیون می گردد؟

علت کیست گانگلیون مشخص نیست. به هر حال، تحریک مفصل و تاندون یا فشار اضافه به دست و مچ منجر به ایجاد این ضایعه در هر سنی شود.

تشخیص:

معمولا با توجه به محل و ظاهر ضایعه تشخیص داده می شود. کیست گانگلیون معمولا گرد یا بیضوی و سطح آن صاف می باشد. کیست هایی که در قاعده انگشتان وجود دارند، معمولا سفت هستند، شکلی شبیه دانه نخود دارند، می توانند دردناک باشند، به خصوص هنگام گرفتن اشیاء ایجاد فشار و سفتی نمایند و نور از جدار این کیست ها عبور می کند که این مساله عاملی جهت تشخیص می باشند. پزشک ممکن است جهت رد آسیب در مفاصل مجاور عکس رادیوگرافی درخواست کنند. کیست هایی که در مفاصل انتهایی انگشتان قرار دارند، معمولا به همراه آرتروز در این مفصل و یک زائده استخوانی برجسته می باشند که می تواند موجب نازکی پوست در این ناحیه شده و یک شیار طولی در ناخن در امتداد کیست ایجاد نماید.

جهت دریافت نوبت ویزیت با تلفنهای موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دکتر مرتضی رحیمی،متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

 

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی